INSTAGRAM – STØRRELSER FOR IG-BILDER

INSTAGRAM

Innhold / Design  / Bilde / Mobil

STØRRELSER FOR INSTAGRAM BILDER


Hvilke størrelser bør du velge for Instagram bilder?


Sideforholdene for Instagram er kvadrat (1:1), liggende (1.91:1) og stående (4:5 og 9:16) som vist på bildet. Dette er altså Instagram sine formater som de benytter for å laste opp bildene som du deler.

BILDEOPPLØSNING OG SIDEFORHOLD FOR INSTAGRAM

Instagram laster alltid opp et bilde som du deler med så høy oppløsning som mulig (maks 1080px bredde). Hvis du deler et bilde som har en bredde på mellom 320 og 1080px, beholder Instagram bildet i sin opprinnelige oppløsning dersom bildets sideforhold er mellom 1.91:1 og 4:5 (høyde mellom 566 og 1350px med en bredde på 1080px).


Hvs sideforholdet på bildet du laster opp ikke støttes, beskjæres det så det passer et støttet sideforhold. Er bilde med lavere oppløsning, forstørres bildet til en bredde på 320px, og hvis det er med høyere oppløsning, reduseres bildet til en bredde på 1080px. 


Sideforholdene til Instagram er som nevnt over 1:1, 1.91:1, 4:5 og 9:16. Her er det viktig å huske på at ratio 1:1 som er kvadrat kan både være eksempelvis 1080x1080px og 1200x1200px. Noen ganger også 180x180px, og 80x80px, men da er det miniatyr-bilder. Det skal jeg ikke snakke om her.


Ratio 1:1, kvadratisk

Tommelfingerreglen for både bedrifter og personer bør være å holde seg til stående format når det gjelder post som innlegg og som story. Hvorfor? Felles for alle som publiserer noe på Insagram er at folk skal se det og gjerne engasjere seg. Vi må først vise oss, deretter engasjere. Vi sier først Hei og så kan vi slå av en prat.


Selv veklser jeg mellom 1:1 (kvadratisk) og 4:5 (portrett). Jeg bruker 1:1 på illustrasjonene mine og 4:5 på bilder. Grunnen til at jeg bruker 1:1 på illustrasjonene mine er fordi jeg har laget grid og da er det enklere å forholde seg til kvadrat (mer om Instagram grid senere).


Forskjellen mellom 1:1 og 4:5 kan både være stor og liten så her bør innhold, type bilde og ønsket mål for innlegget styre størrelsen. Altså du er fri til å veksle mellom 1:1 og 4:5. Dette anbefaler jeg uavhengig om det er reklame eller feriebilder. Forsøk å unngå å bruke ratio 1.91:1, eller til 16:9


Ratio 1.91:1, landskap

Dette er en noe forstørret utgave av det liggende formatet 16:9. 16:9 var et av de mest brukte formatene da vi brukte pc-skjermer og TV-er mer enn mobilskjermer. Det ble bl.a. beskrevet som cinematisk og profesjonelt. Formater har utviklet seg med hvordan du og jeg leser nyheter og ser bilder på. Vi holder en skjerm som er høyere enn bredde, noe som bør «tvinge» markedsførere (og personer) til å gå over til stående poster.


Ratio 9:16, stories og IGTV (se egen guide for IGTV her)

Dette er kanskje det viktigste og morsomste formatet å jobbe med, Hvorfor? Du har praktisk talt hele skjermen til disposisjon selv om jeg anbefaler at du holder tekst og evt. stickers godt innenfor de striplete gule linjene som popper opp.