Skal jeg tilpasse innholdet til ulike plattformer og eller til sosiale medier? Forskjellige plattformer og sosiale medier brukes forskjellig. Dette stiller ulike krav til innholdet og hvilke format du bør bruke. Altå kan det å tilpasse seg kanalen ha mye å si for hvorvidt den blir sett eller oppfattet av publikum. I senere innlegg skal jeg ta for meg video, bilder og apper som er nyttig å laste ned og bruke dersom du vil ta dine insta innlegg til et nytt nivå. Følg med!
Videre skal jeg gi deg en guide til hvordan du bør legge ut bilder og videoer på sosiale medier.
Innhold og format henger sammen som hånd i hanske. Det vil si at det hjelper fint lite hvis du har et fantastisk budskap, bilde eller annet innhold hvis det ikke er synlig i feeden til følgerne dine. Både bedrifter som publiserer annonser eller personer som deler innlegg bør holde seg til stående formater hver gang.
Å være på sosiale medier er en strategi, men å produsere et godt innhold som både er synlig og engasjerende for brukerne en annen. De tre store på mobilen er Facebook, Instagram og Snapchat. Og det er disse jeg skal ta for meg her.
Det er viktig å huske på at mobilen vår har en vesentlig mindre skjerm enn pc-skjermen, og det bør gode fotografier og fine bilder ta hensyn til. Selv om kanalene har sine forskjeller så er det en ting som er felles for Facebook, Instagram og Snapchat – bildet eller videoen din bør ta så mye plass som mulig.
Plass og kvalitet gir større sannsynlighet for at seeren legger merke til innholdet ditt og gir deg de ekstra sekundene du ønsker for å få oppmerksomheten hennes. Og kanskje til og med engasjerer seg i posten din gjennom likes, kommentarer eller konvertering. Derfor bør posten din være 4:5 (se bildet over). Facebook opererer også med ratio 2:3 som er større enn 4:5.
Husk at det liggende formatet tar opp mindre enn 50 % av skjermen, mens det stående formatet tar opp mer enn 50 % av skjermen. Hvem velger du? Et større format gir seerne mer tid til å reagere på posten din også.
På Facebook og Instagram er det beste formatet 4:5 på innlegg (ikke stories) fordi det tar opp stor nok skjermplass for mobilskjermer og viser frem mer av innholdet (bilde, video, collage) til brukeren.
Stories på Facebook og Instagram ble lansert sommeren 2017. Formålet var å kunne tilby brukerne en tjeneste som gjorde at Instagram kunne konkurrere med Snapchat story.
Som med sosiale medier så har flere bedrifter blitt ivrig bruker av story og det er veldig lurt fordi 1) det gir mye oppmerksomhet pga. dens 9:16-format (se bildet over) og 2) man kan legge til lenker og hashtags for å rekruttere og konvertere brukere til kunder eller lojale følgere.
Stories på Facebook, Instagram og Snapchat har altså den egenskapen at de deler ratio 9:16 som er full skjermplass. Dette gjør at seeren ser mye innhold og oppgaven blir å lage et innhold som engasjerer. Ettersom kanalene har gitt deg så mye plass å spille på bør du utnytte dette hver gang du velger story. Du bør altså fylle hele skjermen med det innholdet du ønsker og som du tror engasjerer følgerne dine. Dette ser både profesjonelt ut og brukeren vil få en bedre opplevelse ettersom de pleier å se på mobilen på denne måten.
Copyright © All Rights Reserved