KONSEPT

MERKEVAREBYGGING

Om konsept / Kreativ brief

IDÉ- OG KONSEPTUTVIKLING


Men hva består et konsept av?


Konsept er en idé med en plan – en idé som har fått ben å gå på. Okei, den er grei. Men hva mer? La oss se på min webside, altså den du leser denne teksten på.

EKSEMPEL: marthaliliana.no

Følgende ting som kom frem i den tidlige fasen av arbeidet med websiden og som dannet bakgrunnen for idéarbeidet

  • Jeg visste at jeg skulle lage en webside for potensielle arbeidsgivere.
  • Jeg visste også at arbeidsgivere i utgangspunktet ønsker en kandidat med erfaring slik at han/henne kan går rett i stillingen.
  • Jeg visste også at praktise eksempler og kunnskapsformidling er en god måte å vise hva jeg kan og gir arbeidsgiveren et bilde av hva hun kan forvente. Faktisk er det slik at flere arbeidsgivere søker opp kandidater på nettet eller oppfordrer søkere til å lenke til arbeid, webside osv. Det er ikke tilfeldig at kandidatsøk på nett har blitt så populært. At jeg tilbyr å hjelpe andre og deler tips tror jeg også er positivt for besøkende.


Idéen var derfor å lage en webside som viser hva jeg har gjort, hva jeg jobber med og hva jeg kan tilby min fremtidige arbeidsgiver på en enkel, kreativ og inspirerende måte.


Konseptet er marthaliliana.no.

Inne i det konseptet finner vi følgende elementer:

  • Kunnskap om at jeg må vise hva jeg kan og hva jeg har erfaring med gjennom praktiske eksempler. 
  • Kunnskapen om at det er lettere å kommunisere min allsidige kompetanse innen markedsføring gjennom å vise ulike prosjekter og formater. Jeg er også opptatt av å kontinuerlig jobbe med aktuelle prosjekter.
  • Kunnskap om at enhver webside skal være rask og oversiktlig, og at det jeg publiserer er gratis og tilgjengelig 24/7.
  • Jeg har bestemt meg for å snakke om hvilke verktøy jeg bruker og hvorfor. 
  • De ferdige tegningene til prosjekter og tjenester.
  • Verktøy, virkemidler, maler ++ til de ulike prosjektene og tjenestene.
  • Publisere tekster som inneholder eksempler og tips.
  • Alt av ikoner og illustrasjoner lager jeg selv.


Jeg har altså vurdert hva som vil fungere og hva som ikke vil fungere, og tatt noen valg. Dermed er det flere komplementære idéer i konseptet.

Idéen om å bruke webside som en del av jobbsøking er langt fra ny, flere gjør det samme. Derfor er det essensielt at konseptet skiller seg ut, selv om idéen ikke nødvendigvis gjør det. De komplementære idéene vil skille seg ut som helhet – som konsept.


Konseptet er dermed en raffinert idé – en som har blitt formet og utviklet videre. De beste konseptene gjør mer enn å inneholde idéer, de inspirerer idéer. Det vil si at når konseptet kommuniseres, starter det en idéprosess hos de som mottar budskapet. Det gjør at vi både husker budskapet lenge, og at vi knytter et slags bånd til merket bak budskapet fordi vi deler en tanke. Slike konsepter er ikke hyllevare, det er vanskelig å få til.


Merk at ingen kanaler er nevnt i konseptet. En kanal er ikke et konsept. Som jeg sa i starten: «Facebook-konkurranse» er ikke en idé. Det er heller ikke et konsept. Kanalene kommer senere, f.eks. når konseptet skal inn i en kampanje.


Uavhengig om det er deg eller du bruker et eksternt byrå for å jobbe med konseptutvikling bør det lages en kreativ brief. Men hva er det?