EKSEMPEL: marthaliliana.no
Følgende ting som kom frem i den tidlige fasen av arbeidet med websiden og som dannet bakgrunnen for idéarbeidet
Idéen var derfor å lage en webside som viser hva jeg har gjort, hva jeg jobber med og hva jeg kan tilby min fremtidige arbeidsgiver på en enkel, kreativ og inspirerende måte.
Konseptet er marthaliliana.no.
Inne i det konseptet finner vi følgende elementer:
Jeg har altså vurdert hva som vil fungere og hva som ikke vil fungere, og tatt noen valg. Dermed er det flere komplementære idéer i konseptet.
Idéen om å bruke webside som en del av jobbsøking er langt fra ny, flere gjør det samme. Derfor er det essensielt at konseptet skiller seg ut, selv om idéen ikke nødvendigvis gjør det. De komplementære idéene vil skille seg ut som helhet – som konsept.
Konseptet er dermed en raffinert idé – en som har blitt formet og utviklet videre. De beste konseptene gjør mer enn å inneholde idéer, de inspirerer idéer. Det vil si at når konseptet kommuniseres, starter det en idéprosess hos de som mottar budskapet. Det gjør at vi både husker budskapet lenge, og at vi knytter et slags bånd til merket bak budskapet fordi vi deler en tanke. Slike konsepter er ikke hyllevare, det er vanskelig å få til.
Merk at ingen kanaler er nevnt i konseptet. En kanal er ikke et konsept. Som jeg sa i starten: «Facebook-konkurranse» er ikke en idé. Det er heller ikke et konsept. Kanalene kommer senere, f.eks. når konseptet skal inn i en kampanje.
Uavhengig om det er deg eller du bruker et eksternt byrå for å jobbe med konseptutvikling bør det lages en kreativ brief. Men hva er det?
Copyright © All Rights Reserved