Grafisk design er retningslinjer for hvordan bedriften ser ut og kalles gjerne visuell identitet. Visuell identitet er logo, fargepalett, typografi og grafiske elementer. I tillegg blir alt av illustrasjoner, bilder, innhold og tekst med på å definere den visuelle identiteten.
Hvorfor er grafisk design viktig?
Vi husker visuelle signaler bedre og det fremkaller føelelser lettere enn ord. Det er viktig at bedriftens logo blir oppfattet som fin, fordi det er selve signaturen. Sammen med farger, skrifttyper, ikoner, illustrasjoner og bildestil utgjør dette bedriftens visuelle identitet. En god grafisk design klarer å speile hva bedriften gjør, hvilke bransje den er del av og differensierer den fra andre aktører i bransjen.
Hva med visuell identitet?
Visuell identitet handler altså om alt en bedrift står for og alt det en bedrift ønsker å formidle. Vi kan forstå visuell identitet som design delen av merkevarebygging. For å nå ut til ønsket målgruppe må du altså være tydelig på hvem du er.
Hvordan bør jeg jobbe med visuell identitet?
Hver dag fanger vi opp visuelle uttrykk, både bevisst og ubevisst – når du er på vei til jobb, handler på matbutikken eller scroller gjennom nyhetsfeeden din på sosiale medier.
Det kan være flere tusen uttrykk som hjernen oppfatter og sorterer. Hva som gir inntrykk og blir husket, og hva som blir glemt eller gjemt avhenger av ulike faktorer, herav bedriftens visuelle profil. Gjentakelse og repetisjon kan bidra til kjennskap som videre kan føre til at buskapet eller logoen blir husket og kategorisert som viktig for hjernen. Valg av farger, elementer og skrifttyper bør gjenspeile bedriften og ha synergi. En tydelig profil vil gjøre at denne bedriften blir gjenkjent av hjernen og mest sannsynlig bli husket bedre enn konkurrentene sine.
Visuell identitet handler altså om å skape et positivt helhetsinntrykk av bedriften.
Copyright © All Rights Reserved